سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بعضی وقتا با وجود نمازخوندن و ... استرس می گیرم چیکار کنم؟

اظطراب و استرس بیماری شایع قرن اتم و کهکشان است. پیشرفت سریع و پیچیده تمدن و در عین حال بی توجهی به ارزش های مذهبی و خانوادگی هر روز بیش از پیش برای افراد و اجتماع اضطراب های جدید به وجود می آورد.
از نظر روان پزشکان، اضطراب با یک احساس منتشر و مبهم دلواپسی که اغلب ناخوشایند و بدون دلیل است مشخص می شود که معمولا با یک یا چند مشکل جسمی همراه می گردد. از جمله شخص ممکن است علامت های جسمی چون احساس تپش قلب، تنگی نفس و درد قفسه سینه، خالی شدن سردل، تعریق، سردرد، تکرر ادرار، اسهال، گزگز دست و پاها، لرزش و… را نیز به همراه داشته باشد. اضطراب و استرس، گاهی به شکل طبیعی در اشخاص سالم بروز می کند و گاهی به صورت بیمارگونه و دائمی در می آید که نیاز به درمان و مراقبت پزشکی دارد.
با اینکه دلایل علمی گوناگونی از دیدگاه های مختلف به عنوان دلایل بروز اضطراب و تشدید آن ارائه شده است اما همچنان دور شدن از ایمان مذهبی، به عنوان یک عامل مهم در بروز اضطراب نقش غیرقابل انکاری داردو به این ترتیب نقش پیشگیری کننده و حتی درمانگر مذهب درمورد اضطراب قابل بررسی است.
آرامش حاکم بر روح و روان و در نتیجه آن سلامت جسم اشخاص مذهبی، در مقایسه با آشفتگی روانی و جسمی و استرس لامذهب ها از دیر باز مورد توجه پزشکان بوده است.
به این ترتیب در بعد پیشگیری از آن و برای آرامش دائمی جسم و روان، نماز نقش خارق العاده ای را ایفا می کند، در این مورد ، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که شخص نمازگزار با ایمان به قدرت لایتناهی پروردگاری که در مقابلش کرنش می کند، خود را در مقابل هر عاملی که قصد به خطر انداختن و ترساندن (و در نتیجه مضطرب ساختن) او را داشته باشد ایمن می یابد و ضمن تکرار باور اعتقادی خود طی نمازهای پنجگانه یومیه این ایمنی همه جانبه را، به روان خود تلقین می کند و سرانجام آرامش عمیق را در وجود خود ملکه می سازد.
در راستای این موضوع تحقیقات علمی در برخی کشورهای مسلمان نشان می دهد که بیماران مضطربی که در کنار درمان های رایج ضد اضطراب، به خواندن نماز و قرآن و حتی احادیث نبوی مشغول شده اند، از بهبودی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار بوده اند.
البته نمازی که این خاصیت را دارد نماز حقیقی و کامل است هر قدر نماز ما با کیفیت تر باشد به همین اندازه آرامش ما نیز زیادتر می شود. پس شاید یکی از علتهایی که شما دارای استرس هستید این است که نماز را به قصد رفع تکلیف می خوانید نه به عنوان پناهگاه و دژ محکم که حتی اگر واجب نبود باز این نماز را می خواندید.
توصیه ما این است که مدتی در نماز خود دقت کنید و سعی کنید نمازهای خود را اول وقت و با جماعت و با کیفیت بخوانید و حالات بعد نماز خود را با قبل از آن مقایسه کنید ببینید چه تغییری در این مورد می بینید.اگر تغییری احساس کردید معلوم می شود مشکل از همین ناشی بوده و گرنه استرس شما ناشی از عوامل دیگر است.
آری درست است که یاد خدا و نماز آرامش بخش و یکی از عوامل اصلی رفع نگرانی های انسان است ، ولی باید به این نکته هم توجه شود که تاثیر این عامل تنها به صورت اقتضا است نه علیت.
یعنی نماز اقتضای آرامش بخشی داردع ولی گاهی علل دیگری در کار است که شخص نماز خوان را نگران می کند که آن عوامل هم باید شناسایی و مرتفع گردد. اینطور نیست که انسان توقع داشته باشد صرفا با نماز خواندن به آرامش کامل در زندگی دست یابد. تلاش عملی در جهت تامین معیشت و دست یابی به موقعیت های اجتماعی و تشکیل خانواده و دست یابی به سایر عوامل کسب آرامش هم لازم است.
دست یابی به عوامل معنوی بسیار لازم است اما کافی نیست، انسان نیازهای مادی هم دارد که در صورت تامین آنها زمینه های آرامش برایش فراهم خواهد شد. به طور مثال کسی که شغل و درآمد درستی ندارد یا ازدواج نکرده و مانند آن ممکن است در این ارتباط دچار استرس باشد که باید برای تامین این نیازها اقدام کند و نمی توان گفت به جای آنها نماز بخواند.
در صورتی که خصوصیات خود را به طور دقیق برای ما ذکر کنید راهنمایی دقیقتری در اختیار شما خواهیم گذاشت.


اولین دیدگاه را شما بگذارید آرامش و شادزیستن ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ