سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاقبت ترک نماز چیست؟

دانشجوی گرامی فراموش نکنید که ترک نماز و سستی در بجا آوردن آن پبامدهای بسیار وخیم دنیوی و اخروی را به دنبال دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نمائیم :
1- بی نماز حتما جهنمی خواهد بود
در قرآن کریم هست که در قیامت و هنگام عبور یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم. خداوند متعال این مکالمه را چنین بیان داشته : آنها(مومنان)در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏کنند... از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى‏گویند: «ما از نمازگزاران نبودیم، (43)فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ (40) عَنِ الْمُجْرِمینَ (41) ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ (42) قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ (43) ( سوره المدثر)
2- بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود . خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود آنجا که می فرماید : « و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏کنیم!» وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى‏ ( طه : 124)
3- کسانی که از روی مخالفت با دستور الهی نماز را ترک نمایند که محکوم به کفر می باشند
رسول خدا در توصیه ای فرمودند : لَا تَدَعِ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ مِلَّةُ الْإِسْلَام(الکافی ج‏3 ص 488 ) نماز را از روی عمد ترک نکن پس کسی که از روی عمد نماز را ترک نماید به تحقیق از امت اسلامی جدا گردیده است .
4- بی نماز از یاری خداوند محروم است: قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. کسیکه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین » (پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم ) از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و ضعیف می ماند .
5- قهر پیامبر و قطع رابطه با عترت
در یک بیان قهر آمیز پیامبر اعظم ( صل الله علیه و آله ) با صراحت به یاران خود چنین فرمود : لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاة « آنکس که نماز را تضییع کند از من نیست » (بحار الأنوار ، ج‏63 ص 495 )
در روایت دیگری از امام‎ ‎صادق‎ ‎علیه‎ ‎السلام آمده است ‎ ‎ ‎:‎‏ اِنَّ‎ ‎شَفاعَتَنا‎ ‎لا‎ ‎تَنالُ‎ ‎مُستَخِفّاً‎ ‎بِالصَّلوةِ : ‏همانا‎ ‎شفاعت‎ ‎ما‎ ‎به‎ ‎کسی‎ ‎که‎ ‎نماز‎ ‎را‎ ‎سبک‎ ‎بشمرد‎ ‎،نرسد ( طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن‏ج‏2، ص: 451)
6- اعمال دیگر بی نماز باطل است : رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است .مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ‏, ( جامع الأخبار، ص: 73)
7- عدم اجابت دعا و محرومیت از دعای صالحان
کسانیکه به نماز به عنوان تکلیف و خواست الهی بی توجهی کنند و آن را کوچک بشمارند خداوند نیز به خواسته ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت .
در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها در خصوص کسانی که نسبت به نماز بی توجهی می نمایند از رسول خدا صل الله علیه و آله چنین نقل می کند : وَ کُلُّ عَمَلٍ یَعْمَلُهُ لَا یُؤْجَرُ عَلَیْهِ وَ لَا یَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ السَّادِسَةُ لَیْسَ لَهُ حَظٌّ فِی دُعَاءِ الصَّالِحِینَ » یعنی : در برابر اعمالش ماجور نمی گردد و دعایش به آسمان راه نمی یابد و مشمول دعای خیر صالحین نخواهد شد . (مستدرک‏الوسائل ج 3 ص 23 )
8- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می کند . رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید اما هنگامیکه آنها را ضایع نمایع بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى‏کند. لَا یَزَالُ الشَّیْطَانُ یَرْعَبُ مِنْ بَنِی آدَمَ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ- فَإِذَا ضَیَّعَهُنَّ یَجْتَرِئُ عَلَیْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِی الْعَظَائِمِ‏ ( جامع الأخبار، ص: 74)
9- تارک نماز بر دین یهود یا نصارا یا مجوس خواهد مرد . رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : هر که نماز را ترک کند و امیدى به پاداش آن نداشته باشد و از کیفر آن نترسد، باکى ندارم که یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیرد. مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَنْ یَمُوتَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّاً ( جامع الأخبار، ص: 74)

برخی از این آثار و برکات به شرح ذیل می باشد :
1. نماز مانع غفلت و فراموشی خدا
غفلت و فراموشی یاد خدا , موجب انحراف ما در مسیر زندگی دنیا و ارتکاب زشتی ها می شود و نماز مانع این غفلت و آن زشتی ها است – اقم الصلوه لذکری به همین دلیل حضرت علی علیه السلام فرموده اند : ذِکْرُ اللَّهِ رَأْسُ مَالِ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ رِبْحُهُ السَّلَامَةُ مِنَ الشَّیْطَانِ « یاد خدا سرمایه هر مؤمنى است، و سود آن سلامتى از شیطانست »(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص 188 )
2. نماز مایه آرامش قلبی :
روح و روان آدمی که فطرتی الهی دارد با نماز و یاد خدا آرام می گیرد و در پرتو این اطمینان و آرامش , زندگی با نشاط و سرور و آرامش خواهد داشت « الا بذکر الله تطمئن القلوب »
3. نماز موجب باز گذاشتن مسیر هدایت و بازگشت است
از جابر بن عبد الله انصاری روایت شده که گفت : به رسول خدا صل الله علیه و آله گفتند : فلان شخص روزها نماز می خواند و شب ها به سرقت اشتغال دارد , فرمود : « ان صلاته لتردعه » همانا نمازش او را از آن عمل باز خواهد داشت . ( بحار الانوار ج 79 , ص 199 )
4. نماز موجب شادابی روح انسان است :
نماز در ساحت روح انسان، همان نقشی را ایفا می‏کند که نرمش و ورزش در ساحت جسم انسان ایفا می‏نماید. اگر کسی ورزش رابرای مدت طولانی ترک کند، کم‏کم بدنش دچار یک نوع سستی و کسالت می‏شود و چه بسا سلامت خود را از دست بدهد.
بنابر این انسان باید روزانه یا لااقل هفته‏ای چند ساعت، به راهپیمایی و ورزش بپرازد تا به تدریج جسم را سلامت و شاداب سازد. روح انسان نیز چنین نیازی دارد، باید هر روز این نیایش و سرود مذهبی و اسلامی تکرار گردد تا به تدریج سلامت و شادابی روح انسان در سایه یاد حق احراز گردد.
5. نماز زمینه ساز بهره مندی انسان از رحمت الهی می باشد
پیامبر خدا ( صل الله علیه و آله ) در این باره فرموده اند :
هرگاه بنده مومن به نماز قیام کند ، خداوند به او نظر و توجه ( خاص ) می کند ... تا اینکه از نماز فارغ شود و رحمت ( خاص ) از بالای سرش تا افق آسمان سایه می افکند و فرشتگان اطراف او را تا آسمان می پوشانند و خداوند فرشته ای را بر او موکل می کند که به او بگوید : ای نمازگزار ! اگر بدانی چه کسی به تو نظر می کند و با چه کسی مناجات می کنی به چیز دیگری توجه نخواهی کرد و هرگز از جایگاه خود کنار نخواهی رفت . ( لکافی ج : 3 ص : 265)
حضرت امیر مومنان ( علیه السلام ) نیز می فرماید : لَوْ یَعْلَمُ الْمُصَلِّی مَا یَغْشَاهُ مِنْ جَلَالِ اللَّهِ مَا سَرَّهُ أَنْ یَرْفَعَ رَأْسَهُ مِنْ سُجُودِه (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 175)
اگر بداند نماز گذار که چقدر رحمت (خاص ) خداوند او را فراگرفته سر خود را از سجده بر نمی دارد .
6. نماز موجب رستگارى‏
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ( الحج : 77) « اى کسانى که ایمان آورده‏اید! رکوع کنید، و سجود بجا آورید، و پروردگارتان را عبادت کنید، و کار نیک انجام دهید، شاید رستگار شوید! »
دوست عزیز !
با توجه به آنچه گفته شد حتما متوجه این موضوع شده اید که اگر وسوسه های شیطان در وجود شما کارگر شود و شما خود را از نماز محروم نمائید در واقع تنها چیزی که عائد شما می شود محرومیت از تمامی برکاتی است که خداوند متعال در نماز قرار داده و همچنین گرفتار شدن به عواقب وخیمی که دامنگیر تارکان نماز می باشد ؛ لذا با توکل به خدا مانع از نفوذ شیطان در وجود خود گردیده و همانگونه که تا کنون نماز را خوانده اید از این پس نیز این مسیر نورانی را هرچه بهتر طی نمائید . امیدواریم که خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران قرار دهد .


نظر()

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ