سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعمال شب جمعه :

1- شیخ صدوق رحمه الله روایت کرده از حضرت صادق علیه السّلام که فرمود از چیزهائى‏که واجب و لازم است بر هر مؤمنى که شیعه ما باشد آن که در شب جمعه، نماز را به سوره ی جمعه و «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلى‏» بخواند و در نماز ظهر آن سوره ی جمعه و مُنافقین را بخواند. پس هرگاه این کار را کرد گویا عمل نموده به عمل رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و ثواب و جزاء او بر خدا بهشت خواهد بود.

2- خواندن سوره هایی از قرآن و ثواب آن :

در شب جمعه این سوره‏ها را بخواند که از براى هر یک فواید و ثواب بسیار روایت شده است :
‏بنى‏اسرائیل (اسراء)، کهف، سه طسین (شعرا، نمل و قصص)، الم سجده (سجده)، یس، ص، اَحقاف، واقعه، حم سجده، حم دخان (دخان)، طور، اِقْتَرَبَت (انبیاء و قمر) و جمعه.
و اگر فرصت ندارد اختیار کند سوره ی واقعه وسوره‏هاى قبل آن را زیرا که از حضرت صادق ‏علیه السلام روایت شده که :
هر که در هر شب جمعه سوره ی بنى‏اسرائیل را بخواند، نمیرد تا به خدمت حضرت قائم‏علیه السّلام برسد و از اصحاب آن حضرت باشد.
و فرمود که هر که سوره ی کهف را در هر شب جمعه بخواند، نمیرد مگر شهید و حقّ تعالى او را در روز قیامت با شهداء محشور گرداند و با ایشان بدارد،
هر که هر سه طسین را در شب جمعه بخواند، از دوستان خدا باشد و در امان و حمایت حقّ تعالى باشد و فقر و تنگدستى در دنیا به او نرسد و در آخرت خدا از بهشت آن قدر به او عطا کند که او راضى گردد و زیاده از رضا به او کرامت فرماید و صد زن از حوریان بهشت به او تزویج نماید،
هر که سوره ی الم سجده را در هر شب جمعه بخواند، حقّ تعالى در قیامت نامه ی او را به دست راست او دهد و او را بر اعمال او حساب نکند و از رفقاء محمّد و آل او علیهم السّلام باشد.
و به سند معتبر از حضرت باقرعلیه السّلام منقول است که هر که سوره ی ص را در شب جمعه بخواند، از خیر دنیا و عُقبى‏ آن قدر به او عطا کنند که نداده باشند مگر به پیغمبر مرسلى یا ملک مقرّبى و او را داخل بهشت گردانند با هر که خواهد از اهل خانه او حتّى خادمى که او را خدمت کرده است اگر چه داخل عیال او نباشد و در حدّ شفاعت کردن او نباشد.
و از حضرت صادق‏ علیه السّلام منقول است که هر که در شب جمعه یا روز جمعه سوره ی اَحقاف را بخواند، در دنیا به او ترس و بیمى نرسد و در آخرت از فَزَع و ترس روز قیامت ایمن باشد.
و فرمود هرکه هر شب‏ جمعه، سوره ی واقعه را بخواند خدا او را دوست ‏دارد و او را محبوب گرداند و در دنیا بدحالى و تنگدستى نبیند و هیچ آفت از آفات دنیا به او نرسد و از رفقای حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السّلام باشد و این سوره مخصوص امیرالمؤمنین ‏است.
روایت است‏که هر که سوره ی جمعه را در هر شب جمعه بخواند، کفّاره ی ما بین این جمعه تا جمعه ی دیگر خواهد بود، و همین فضیلت وارد شده از براى کسى‏که سوره ی کهف را در هر شب جمعه بخواند و هم چنین براى کسی که آن را بعد از ظهر وعصر روز جمعه بخواند.

3- خواندن دعاى کمیل .

4- ذکر شب جمعه :
ده مرتبه بگوید : (( یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلى‏ الْبَریِّةِ، یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ، یا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِیَّةِ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرى‏ سَجِیَّةً، وَ اغْفِرْ لَنا یا ذَاالْعُلى‏ فى‏ هذِهِ الْعَشِیَّةِ )) :
اى کسى که فضل و بخششت بر خلق دائمى است، و اى آن که دو دست احسانت به عطابخشى باز است، اى‏ دارنده بخشش هاى ارجمند، درود فرست بر محمّد و آلش که به ترین مردم اند در سرشت و نهاد، و ما را اى خداى بلند مرتبه در این شب بیامرز.
و این ذکر شریف در شب عید فطر نیز خوانده مى‏شود.

5- خوردن انار : شیخ در مصباح فرموده : فضیلت بسیار در خوردن انار در روز جمعه و در شب آن روایت شده است .

برگرفته از کتاب شریف (( مفاتیح الجنان )) ؛ تألیف محدّث بزرگ حاج شیخ عبّاس قمی رحمه الله.


اولین دیدگاه را شما بگذارید اعمال مخصوص ماههاو روزها ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ