سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه تطهیر قوّه ی خیال

برای تطهیر قوّه ی خیال به عرض تان رساندیم که باید آن را از «اعتقادات فاسد و تخیّلات ردّی و پست و از جولانش در میدان آمال و امانی» پاک کرد.

در این مسیر یک جهت و یک دل بودن، یک مقصد داشتن، با دوستان خوب معاشرت کردن، یک درس و بحث داشتن، دنبال یک مسیر به راه افتادن، همه و همه به انسان کمک می کنند.
حال که خداوند توفیق داد تا در محضر حضرت آقا قرار بگیریم، سعی کنید همین یک مسیر را محفوظ دارید و به راه بیفتید. در غیر این صورت قوّه ی خیال با کثرت پراکنده خواهد شد و انسان را به هدف نخواهد رساند.

از جمله راه های تطهیر قوّه ی خیال، مداومت در خواندن آیه ی سُخرِه1 می باشد که به قوّه ی خیال توحّد می بخشد.
زیرا قوّه ی خیال بر اساس اصل مجرّدیّتش زود به آن چه که روی آورد، خو می کند. انسان اگر مدّتی با این آیه یا آیاتی مشابه این حشر پیدا کند، خواهد توانست نفس خود را به توحّد بکشاند.

«خواب» را به عنوان معیار پراکندگی خود قرار دهید.
اگر خواب های گوناگون و پراکنده دیدید، بدانید قوّه ی خیال تان به پراکندگی رفته است.
و لذا یکی از برنامه های پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این بود که هر غروب به اصحاب می فرمودند: « شب نزدیک است، حواس تان را بیش تر جمع کنید.» اصحاب نیز هر روز صبح خواب های خود را به پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) گزارش می دادند.

«خواب» گزارش چگونگی قوّه ی خیال است. زیرا هر جا اَشکال و صُوَری است پای قوّه ی خیال در کار است.

(مجلس بیست و یکم: راه تطهیر قوّه ی خیال)

*** بخشی از نکته ی 978 از کتاب 1001 نکته ی حضرت علاّمه حسن زاده آملی (حفظه الله) :

آیه سُخره دستورالعمل سائر در برنامه ی سالکان است و تأثیر آن در صفای قلب و اطمینان نفس و نفی خواطر و ازاله ی شک و وسواس به عدد سبعین مر نفوس مستعدّه را در مرتبت ایقان است .( یعنی هفتاد مرتبه گفتن این آیات، برای نفوس مستعده و طالب معارف، مؤثّر است و اثر آن به صورت یقینی اثبات شده است.)

برگرفته از پایگاه : بیکرانه وجود

1- }} آیه ی سُخرِه شامل سه آیه از سوره ی مبارکه ی اعراف؛ آیات 54 و 55 و 56 می باشد که معروف شده به آیه ی سُخرِه:

*** إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَ الأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ?54?
ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْیَهً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ?55?
وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَ ادْعُوهُ خَوْفًا وَ طَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ ?56? ***
{{

برگرفته از کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله / نشر رَوح و ریحان


اولین دیدگاه را شما بگذارید نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ