سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناسازگاری توحّد با تعلّق/ توحّد قلب، باعث نزول برکات الهی

... بر اساس این که خداوند تعالی واحد است، یک جایگاه و محلّی می خواهد که توحّد داشته باشد. با کثرت و تعلّقات گوناگون، طهارت دل به دست نمی آید.

حضرت آقا در رساله ی شریف صد کلمه نیز فرموده اند که :« تعلّق با تعقّل سازگار نیست».

در حلّ مسائل عمیق فلسفی و ریاضی و در ادراک مسائل علمی نیز می بینید هر چه اطراف شما آرام تر باشد، یادگیری و ادراک شما بیش تر است. حتّی گرمی بیش از حدّ محیط و یا گرسنگی و سیری مفرط عواملی هستند که نفس را مشغول و پراکنده و خسته می کنند. به طور کلّی هر چه که نفس را مشغول کند و او را از توحّد دور گرداند، باعث پراکندگی قلب می گردد و قلب پراکنده و متشتّت، محلّ ظهور حقائق عالم قرار نمی گیرد.

نه عالم خود را به این دل نشان می دهد و نه خداوند عالم در این دل جای می گیرد. توحّد قلب، باعث نزول برکات الهی می شود.

... عزیزان من! در انتخاب کتاب ها، دل خود را معیار قرار دهید. ببینید کدام کتاب شما را متحوّل و منقلب می کند همان کتاب را دنبال کنید.
البتّه باید توجّه داشت که طی کردن راه دل گرچه بسیار خوب و کوتاه است امّا بسیار باریک و خطرناک نیز هست.


راه عقل طولانی و خسته کننده است امّا در این مقام نوعاً همه به مقصد می رسند. در مسیر دل ممکن است به مقصد برسی امّا با یک لرزش،، کیلومترها دور خواهی شد. باز باید جان بکنی و این راه رفته را از نو آغاز کنی.

کسی که می خواهد به درد خود برسد و در مسیر خاص حرکت کند، راهی ندارد جز آن که برای خود برنامه ریزی کند. ... شاید جناب عالی اهل همّت باشی و بگویی: حال که نردبانی با ده پلّه جلوی پای من گذاشته اند، چرا من در پلّه ی اوّل بمانم و بالاتر نروم؟ چرا مانند خاتم انبیاء (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هفت آسمان و هفتاد هزار مراتب وجودی را طی نکنم؟ اگر این گونه می خواهی، باید برنامه ریزی چند ساله داشته باشی. باید در عین حال که کسب و کار خود را ادامه می دهی و محیط زندگی خود را آرام نگه می داری، به برنامه ی خود پایبند باشی. ...

هرگز بخل و حسادت نداشته باش.
هر کس به میزان ظرفیت خود بهره مند می شود.

نه خدا با ما و نه ما با بندگان خدا دعوا داریم.

تو که می خواهی دل به دل بر بدهی، باید اهل همّت باشی و منظّم حرکت کنی.

باید دستت را به استادی بسپاری و در تحت ولایت او رشد یابی. بعد از آن نیز که خود معیار شدی، می توانی دیگران را از نورانیّت خود بهره مند سازی.

(مجلس بیستم: ناسازگاری توحّد با تعلّق)

برگرفته از کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله / نشر رَوح و ریحان


اولین دیدگاه را شما بگذارید نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ