سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای اعمال معنوی خود نیز برنامه ریزی کنید

پاکی دل در چهرها نیز اثر می کند. در روایات آمده است: مؤمن کسی است که وقتی به او نگاه می کنی، یاد خدایت می افتی. مراد از چهره، هم چهره ی ظاهری است و هم وجهی است که آثار وجودی از آن صادر می شود.

راه رفتن مؤمن، چهره ی او را نشان می دهد. خضوع قلبی مؤمن سبب می شود که سراسر جسم او نیز خاشع و خاضع شود. خطبه ی 185 نهج البلاغه (خطبه ی متّقین) در این بخش، سازنده است.

به راستی انسانیّت چه جایگاهی است و آیا ما خود را به آن رسانده ایم؟
آیا ما خود را ارزان نفروخته ایم؟
مگر غیر از این است که نه خواب آرامی داریم و نه بیداری درستی؟
کدامیک از کارهای ما بر اساس برنامه ریزی است؟
ما باید شیوه ی معاشرت و حرف زدن را بیاموزیم.

ما برای یاد گرفتن طریقه ی راه رفتن باید به کلاس درس برویم. به تعبیر شریف حضرت آقا: «مسجد و حسینیّه برای یاد گرفتن همین امور بنا شده اند».

چرا مردم پیش از آن که راه و رسم کاسبی را یاد بگیرند، به کسب و کار می پردازند؟ مگر نه این است که کودک برای آموختن راه رفتن و سخن گفتن، باید از دیگران کمک بگیرد؛ ما نیز برای یاد گرفتن شیوه ی صحیح زندگی باید از استاد راه کمک بگیریم. ...

عزیزان من! هم چنان که برای امور مادّی روزانه ی خود اهل حساب و کتاب هستید، برای اعمال معنوی خود نیز برنامه ریزی کنید. سعی کنید راه رفتن و حرف زدن و نشست و برخاست تان دقیقاً از روی نظم و ترتیب باشد.
...

(مجلس هفدهم: تشتّت موجب سلب اراده می شود)

برگرفته از کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله / نشر رَوح و ریحان


اولین دیدگاه را شما بگذارید نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ