سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنترل کردن قوّه ی خیال از دوران کودکی

در مورد کودکان فرموده اند : ایشان را تا هفت سالگی رها کنید تا خود را در سه بخش تقویت کنند به گونه ای که 1- خوب بخورند. 2- خوب بخوابند. 3- خوب بازی کنند. فقط پدر و مادر باید دقّت کنند تا فرزندان آن ها زیاده روی نکنند ... .
... فرموده اند : تا هفت سالگی کودکان تان را رها کنید تا خوب بازی کنند البتّه فقط مواظب باشید تا آن ها در این مدّت حرف های بد یاد نگیرند.


هرگز جلوی بازی بچّه را نگیرید که اگر بچّه در این مدّت آن چه را که در توان دارد، اعم از قوّه ی بازیگری و پر خوری و غیر آن بیرون نریزد، این قوّه در او ریشه می کند و آن هنگام که بزرگ شد، بازیگر و پر خور می شود. زیرا تا انسان آن چه را که در درون دارد بیرون نریزد، نمی تواند آن را رها کند.

... کنترل قوّه ی خیال تا قبل از هفت سالگی آسان است امّا بعد از آن مشکل می شود.

... نتیجه ی کلام این که وقتی اساس نهال کودک خوب چیده نشد، این نهال کج رشد می کند. وقتی هم که کج شد، اوّلاً بسیاری از آن ها به دنبال خودسازی نمی روند ثانیاً اگر هم بروند باید جان به لب بیاورند تا خود را مستقیم کنند.

باید قوّه ی خیال را از گمان ها و سوء ظن ها تطهیر کرد. هر کجا که دیدی داری نسبت به دیگری بد بین می شوی بدان که قوّه ی خیال به میدان آمده است. چون عقل هرگز بد بین نمی شود. عقل به فکر تصحیح است نه به فکر مغلطه.

(مجلس هفتم: کنترل کردن قوّه ی خیال از دوران کودکی)

برگرفته از کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله / نشر رَوح و ریحان


نظر() نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ