سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مداومت بر یک عمل یا ذکر هر چند کم باشد
از امام صادق علیه السّلام روایت شده که آن حضرت فرمودند : اَحَبَّ الاَعمَالَ اِلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَادَاوَم عَلَیهِ العَبد وَ اِن قَل ؛ محبوب ترین عمل نزد خداوند عزّوجل عملى است که بنده بر آن مداومت داشته باشد هر چند که آن عمل اندک و ناچیز باشد .
حضرت امام صادق علیه السّلام فرمودند : اِیَّاکَ اَن تَفرَضَ عَلىَ نَفسِکَ فَریِضَه فَتَفَارَقَهَا اِثنَى عَشَرَ هِلاَلاً ؛مبادا عملى را بر خود واجب کنى و قبل از دوازده ماه آن را ترک گویی .

برگرفته از کتاب پندهای حکیمانه علاّمه حسن زاده آملی حفظه الله ، نوشته عبّاس عزیزی

امام جعفر صادق علیه السّلام می فرمایند : بر یک عمل یا ذکر مداومت داشته باش هر چند آن عمل، کم و کوچک باشد و یا ذکر ، ذکری کوتاه و کم باشد . ولی این عمل یا ذکر کم را که بر خودت لازم و واجب کرده ای انجام دهی و بگویی، تا یک سال آن را به طور مداوم ادامه بده . البتّه در بعضی از روایات مأثوره از ذوات نوریّه ائمّه معصوم علیهم السّلام ، لفظ و عدد چهل روز هم آمده است و در برخی روایات ایشان، لفظ و عدد یک سال آمده است .
این فرمایش امام علیه السّلام که این عمل یا ذکر را هر چند کم و کوتاه باشد، تا یک سال ادامه بده، برای این است که حقیقت و جان آن عمل یا ذکر، برای نفس ناطقه و جان شخص ملکه شود و این ملکات به صورت خصوصیت و اخلاق ذاتی شخص در آید . این ملکات نفس با تکرار و مداومت ، منشاء و موادّ صُوَر برزخی نفس می شوند و حقیقت نفس ناطقه ی انسان و صورت باطنی او را می سازند. و ما آن به آن در حال خود سازی هستیم و داریم صورت باطنی خود را برای إلی الأبد می سازیم . نَعُوذُ بِالله مِن شُرُور اَنفُسِنَا وَ مِن سَیِّئَاتِ اَعمَالِنَا .
تهیّه توضیحات : زهیر صادقی


اولین دیدگاه را شما بگذارید ذکر ویاد خدا ، نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ