سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی مهم و کار ساز پیرامون نماز از آیت الله بهجت رحمه الله - سری اوّل

1- نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با همه ی مراتب خضوع و خشوع. (در محضر بهجت:1/222)
2- نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ (لذّت بخش ترین لذّت ها) که چنین خَمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! (در محضر بهجت:1/222)
3- نماز، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجّه به حقّ می شود. (در محضر بهجت:2/377)
4- تمام لذّت ها روحی است؛ و آن چه از لذّات که در طیب (عطر) و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است. (در محضر بهجت:2/392)
5- قُرب، مراتبی دارد و بالاترین آنها لقاء است. و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرّبی است که بالاترین آنها نماز است. (نکته های ناب: 78)
6-نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است... مؤمن بعد از لقای او، نه تنها به سراغ حبشیّه (زن زشت، کنایه از غیر خدا) نخواهد رفت، که خیال او را هم نخواهد کرد. (نکته های ناب: 82)
7- ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. (نکته های ناب:83)
اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسطه ی خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق می شود، کار تمام است!
8- شاید حکمت تکرار نماز – علاوه بر تثبیت – سیر باشد؛ به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد.)نکته های ناب:81)
9- قیام بنده در نماز، اظهار عبودیّت و سکون است، و این که هیچ حرکتی از خود ندارد؛و سجود غایت خضوع است.)نکته های ناب:83)

10- سؤال: اجمالاً بفرمایید حضور قلب، چگونه حاصل می شود؟
جواب: بسمه تعالی، اگر مقصود، حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبّه تحصیل می شود و از آن جمله، تبدیل فرادا به جماعت است. تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت به خود فشار نیاورد؛ و در اوقات حضور، اختیاراً آن را از دست ندهد.(به سوی محبوب:62)
11- سؤال: برای حضور قلب در نماز و تمرکز فکر، دستورالعملی بفرمایید؟
جواب: بسمه تعالی، در آنی که متوجّه شدید، اختیاراً منصرف نشوید! (به سوی محبوب:63)
12- اصلاح نماز، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهریّه و باطنیّه است. و از راه های اصلاح نماز، توسّل جدّی در حال شروع به نماز به حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است. (به سوی محبوب:64)
13- گوی سبقت را نماز شب خوان ها ربودند مخفیانه! (به سوی محبوب:68)
14- سؤال: برای توفیق نماز شب چه کنیم؟
جواب: با قرائت آیه آخر کهف و اهتمام به این امر اگر علاج نشد، تقدیم بر نصف می شود (قبل از نیمه شب به جا آورده می شود.) (به سوی محبوب:77)
15- سؤال: در نماز شب و سحرخیزی، قدری کسل هستم، لطفاً راهنمایی فرمایید؟
جواب: بسمه تعالی، کسالت در نماز شب به این رفع می شود که بنا بگذارید هر شبی که موفّق (به خواندن آن نشدید)، قضای آن را به جا آورید. (به سوی محبوب:77)
16- از آیه شریفه اِنَّ الصَّلاهََ تَنهَی عَن الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ (عنکبوت:45) ؛ نماز، انسان را از کارهای زشت و ناپسند باز می دارد ؛ استفاده می شود که لا صَلاهَ لِمَن لایَتَناهی عَن الفَحشاءِ وَ المُنکَر: کسی که از کارهای زشت و ناپسند خودداری نمی کند، واقعاً نمازش نماز نیست! (در محضر بهجت:2/83)
17- این احساس لذّت در نماز، یک سری مقدّمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدّمات در خود نماز. آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد. و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند. (برگی از دفتر آفتاب:133)

منبع : tebyan.net


اولین دیدگاه را شما بگذارید ذکر ویاد خدا ، نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ