سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمّیت خاصّ نماز صبح

1- نماز صبح مشهود ملائکه است :
قرآن مجید : نماز فجر(نماز صبح) مشهود ملائکه است (سوره اسرا/آیه78) .گر چه تمام نمازها مشهود ملائکه است ولی نماز صبح در این وادی از ویژگی خاصّی بهره مند است. در روایات اسلامی آمده که : ((نماز صبح از میان نمازها این امتیاز را دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند. زیرا نماز صبح اگر در اوّل وقت خود انجام شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه روز می دهند. و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود. بنابراین نماز صبح که در اوّل وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود. (وسایل الشّیعه/ج3/ص156/بحار/ج8/ص73)

2 - نماز صبح به جماعت :
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم چون شنید تعدادی از مسلمین در نماز جماعت صبح حضور ندارند فرمود: اگر آنها از ثواب زیاد نماز جماعت صبح و عشاء خبر داشتند مانند راه رفتن کودکان شیرخوار، خود را به نماز جماعت می رساندند (بهترین پناهگاه/ص94)
اسحاق ابن عمّار از امام صادق علیه السّلام سؤال کرد که : خبر ده ما را از برترین وقت برای نماز صبح. امام فرمود : هنگام طلوع فجر
چون خداوند می فرماید: اِنَّ قُرآنَ الفَجرِ کَانَ مَشهُوداً (اسرا 78)
یعنی نماز صبح را ، فرشته روز و فرشته شب هر دو مشاهده می کنند. پس هرگاه بنده نماز صبح را با طلوع فجر بخواند،دو مرتبه پاداش نوشته می شود، هم فرشته صبح می نویسد و هم فرشته شب. (ثواب الاعمال/ص85)

3- مواظب نماز صبح باشید :
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : کسی که نماز صبح نخواند قرآن از او بیزار است.
هرکه نماز ظهر بجا نیاورد پیامبران الهی از او بیزارند.
هرکه نماز عصر را ترک کند فرشتگان از او بیزارند.
هرکه نماز مغرب نخواند دین از او بیزار است.
هرکه نماز عشاء را ترک کند خدای جهان از او بیزار است.(اسرار الصّلوه/ص34)

4- نماز صبح را منافقین دوست ندارند :
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم : نماز صبح و نماز عشاء سنگین ترین نمازها در نظر منافقین است. (مستدرک الوسایل / ج1/ص/183(

5- حاجات مهم را بعد از نماز صبح از خدا بخواهید :
روایت شده است که ((حاجات مهم خود را در نماز صبح از خداوند مسألت نمایید. ))
امام حسن مجتبی علیه السّلام می فرماید : از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: هرکس نماز صبح بگذارد آن نماز بین او و آتش دوزخ دیواری ایجاد می کند.

6- از رحمت خدا دور نشوید :
حضرت مهدی علیه السّلام به یک از مشتاقان دیدارش که به زیارت آن حضرت موفّق شده بود فرمود: از رحمت خدا دور است کسی که نماز صبح را چندان تأخیر بیندازد تا ستاره ها ناپدید شوند و نماز مغرب را به حدّی تأخیر بیندازد تا ستاره ها ظاهر شوند. (حقّ الیقین/ص302)

7- ای بی خبرها برخیزید :
و در روایتی آمده که حضرت امام حسین علیه السّلام تعابیر زیبایی در مورد پرندگان داشتند و در مورد خروس می فرمودند: خروس در موقع اذان فریاد می زند: قُومُوا اَیُّهَا الغَافِلوُن ، قُومُوا اَیُّهَا الغَافِلوُن ؛ یعنی ای بی خبرها برخیزید، ای بی خبرها برخیزید.

8- امام حسن عسکری علیه السّلام : ابتدا نماز صبح بخوانم :
هنگامی امام حسن عسکری علیه السّلام در بستر بیماری بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپری می کرد مقداری دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل کند. فرمود: ((وقت نماز صبح است. اوّل مقداری آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.)) آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتی بعد روح مقدّسش به عالم بقا پرواز کرد. (منتهی الآمال /ج2/ص412)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : هنگامی که آفتاب طلوع می کند کافران و آفتاب پرستان در برابر آن به سجده می افتند و خداوند نماز صبح را بر امّت من واجب فرموده تا پیش از آن که کافران، آفتاب و شیطان را سجده کنند امّتم در برابر خداوند متعال سجده کنند. (تفسیر ابوالفتوح رازی /ج1/ص161)

9- حضرت علی علیه السّلام و محراب کوفه :
حضرت مولی الموحّدین امیرمؤمنان علی علیه السّلام اوّلین شهید محراب در تاریخ اسلام هستند.
آن حضرت سحرگاه روز 19 ماه رمضان سال 40 هجری در محراب مسجد کوفه هنگام نماز صبح با ضربت شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی لعنه الله علیه مجروح و در 21 رمضان مظلومانه به شهادت رسیدند.
امام حسن مجتبی علیه السّلام فرمودند : آن گاه که پدرم امام علی علیه السّلام در آستانه شهادت قرار گرفت رو به من کرد و فرمود:
فرزندم ! تو را وصیّت می کنم به نماز اوّل وقت. (میزان الحکمه/ج4/ص3539)
روایت است که حضرت علی علیه السّلام در آستانه شهادت 3 مرتبه درباره نماز سفارش کرد و فرمود : نماز ، نماز ، نماز (مستدرک الوسایل/ج3/ص30)

پایگاه اطّلاع رسانی سبطین


اولین دیدگاه را شما بگذارید ذکر ویاد خدا ، نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ