سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اثر وضعی اعمال در نفس ناطقه ی انسان

تأثیر اعمال :
در نظام هستی کوچک ترین خلافی راه ندارد. یک نقطه، بی علّت گذاشته نشده است و حیف است که ما این دفتر الهی را با افکار و اقوال و نیّات پلید پرکنیم. بزرگ ترین و مهم ترین کتاب الهی انسان است. خلاف فکرکردن ، خلاف نوشتن و خلاف خواندن حتّی در خواب انسان اثر می گذارد.
حضرت علی علیه السّلام جوانی را در یکی از کوچه های کوفه مشاهده نمود که اشعار هرزه می خواند. فرمودند : چرا وجودت را ، چرا دفتر وجودت را با این هرزه ها پر می کنی؟ گوش کردن ، یا حتّی گوش کردن سخن بدون اراده که سماع است اثر دارد.
اثر وضعی اعمال در نفس :
ذات ما نوار می گیرد و لو سماع باشد و استماع نباشد. یک آخوند در جایی گرفتار شده بود. آنها هم با آلات می نواختند. این هم می گفت : خدایا تو گواهی که سماع هست نه استماع . دیگر نمی داند که در اثر فرقی ندارد. اگرچه گناه نداشته باشد ، ولی اثر وضعی خودش را همراه دارد.

اثر وضعی اذان در کودک :
در شرع مقدس در مورد کودک خردسال می فرماید." در گوش او اذان بگویید چون اثر دارد." این یک نوار گرفت و اثرش در او است.

خود سازی :
مهم ترین کاری که ما داریم این است که خودمان را درست بسازیم و ما با تمام شئون داریم خودمان را می سازیم. چه خود آگاه و چه ناخود آگاه "علم و عمل انسان سازند."

بدون استاد نباید به سراغ احادیث رفت :
آن آقا خود سازی نکرده یک چند کلمه عربی یاد گرفته ، حرف هم نشنیده ، استاد هم ندیده ، سراغ کتب روائی می رود و دست به قلم می کند. روایت را درک نکرده می گوید اینها دیگر چیست ؟
به عنوان مثال در روایت دارد که مردگان می گویند : آن لقمه ای که پیش سگ می اندازی نیّت ما را بکنید به نیّت ثواب بر ما بیندازید.
برای ما کارساز است ، به درد ما می خورد. این آقاچون درس نخواند ، استاد ندیده ، حرف نشنیده ، درک نمی کند روایت را رد می کند و می گوید جعلی است.
تو خود را باید اصلاح کنی! شما به جعل قلم به دست گرفته ای.
تو را گر دیده تنگ است و تاریک مکن عیب نکات تیز و باریک

اشاره نهم از کتاب صد و ده اشاره استاد علاّمه حسن زاده ؛ تنظیم وگرد آوری : حجّه الاسلام حسن علی بنکدار


اولین دیدگاه را شما بگذارید نصایح اخلاقی ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ