انتقال از اصلاب به ارحام، و از ارحام به این نشأه، و از این نشأه به نشأه ی دیگر، متدرّجاً از منزلی به منزلی سفر کردن و از گاهواره ای پس از گاهواره ای به در رفتن است «وَ أنَّ إِلَی رَبّکَ الرُّجعَی وَ کُلُّهُم آتِیهِ یَومَ القِیَامَهِ فَردَا».
(کتاب شریف نامه ها برنامه ها / ابوالفضائل حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ ص181)
ابد در پیش است و انسان در این سرای نوش و نیش سازنده ی خویش. علم و عمل جوهرند و مقوّم گوهر آدم. همانطور که کردار را در نشأه ی صوری مادّی وی، نمودی عرضی است؛ آن را در صُقع نفس ناطقه نیز وجودی جوهری است ... .
(کتاب شریف نامه ها برنامه ها / ابوالفضائل حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ ص195)