در مورد نماز«وسطی»دیدگاههای مختلفی ابراز شده،بعضی آنرا نماز ظهر،وبعضی نماز عصر،وبعضی نماز مغرب وبعضی نماز عشا وبعضی نماز صبح وبعضی نماز جمعه،و..دانسته اند.ولی با قرائن مختلفی که در دست است روشن است که منظور همان نماز ظهر است زیرا علاوه بر اینکه در وسط روز انجام می شود،وشأن نزول آیه نیز گواهی می دهد،روایات متعدد از ائمه(ع)نیز بر این مطلب تأکید دارند.
تأکید روی نماز به خاطر این بوده که بر اثر گرمی هوای نیمروز تابستان،یا گرفتاریهای شدید کسب وکار،نسبت به آن کمتر اهمیت می دادند،لذا آیه نازل شد وبر اهمیت ولزوم محافظت از آن تأکید نمود. تفسیر نمونه،ج2ص206 در میان نمازهاى مستحب و واجبى که خوانده مىشود، نماز ظهر و عصر، یعنى نمازى که در میانه روز خوانده مىشود از اهمیت ویژهاى برخوردار است؛ زیرا در آیات قرآن کریم و همچنین روایات اسلامى مورد تأکید خاصى قرار گرفته است. در قرآن کریم مىخوانیم حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى و قوموا للّه قانتین ؛ در انجام همهى نمازها و (به خصوص) نماز وسطى (ظهر) کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت براى خدا به پا خیزید. اقوال در اینکه نماز وسطى کدام نماز است مختلف است؛ ولى در اغلب تفاسیر شیعه آمده است که مطابق روایات اهل بیت(ع) مراد نماز ظهر است. مرحوم لاهیجى در تفسیر شریفش آورده است که مراد از نماز وسطى، نماز ظهر است و این مطلب در روایات بسیارى از اهل بیت(ع) مکرر وارد شده است. به طور مثال در کتاب کافى از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمود: نماز وسطى همان نماز ظهر است. نماز ظهر اولین نمازى است که پیامبر(ص) آن را خوانده است. آنچه گفته شد دال بر اهمیت نماز ظهر است؛ ولى در عین حال زمان اداء این فریضه به گونهاى است که بسیارى از مردم در آن زمان مشغول کار و معامله و پرداختن به امور معیشتى هستند و یا خسته و گرسنهاند و کمتر از این نماز در ابتداى وقت خود استقبال مىنمایند. در بسیارى از تفاسیر و از جمله در تفسیر المیزان آمده است که حتى در زمان رسول خدا(ص) صف نماز ظهر گاهى به یک صف کاهش مىیافت و هنگام ظهر مسجد پیامبر(ص) خلوتتر از سایر اوقات بوده است. البته اکنون هم این وضعیت در بسیارى از مساجد زمان ما ادامه دارد و متأسفانه قدر و اهمیت نماز ظهر در ابتداى وقت اداى آن براى اغلب مردم مجهول است.