سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقیقت ایمان
امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند : الاِیمَانُ مَعرِفَهٌ بِالقَلبِ وَ اِقرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالاَرکَان ؛ ایمان سه چیز است : معرفت خدا به قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح .
1- خلوت شب را از دست مده و به حقیقت بگو الهى آمدم تا کامروا گردى .
2- سخن و خوراک و خواب باید به قدر ضرورت باشد کُلوُا وَ اشرَبوُا وَ لاَ تُسرِفوُا .

3- با عهدالله که قرآن مجید است هر روز تجدید عهد کن .
4- صمیمانه دست توسّل به دامن پیغمبر و آلش در زن که آن خوبان خدا، وسایط فیض حق اند ؛ اللهم صلّ على محمّد و آل محمّد.
5- نمى گویم مقدّس نباش ؛ ولى مقدّس عاقل باش . بِس بِسى مباش که سُخریّه این و آن مى شوى .
6-فرزانه باش و دیوانه باش !
7- خویشتن را تفویض به حق کن و او را وکیل خود بگیر که تواناتر و داناتر و با وفاتر و مهربان تر و پاینده تر از او نخواهى یافت ؛ حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکُیل .

برگرفته از کتاب پندهای حکیمانه علاّمه حسن زاده آملی حفظه الله ، نوشته عبّاس عزیزی

حقیقت توبه

فیض کاشانی در کتاب وافی در توضیح این حدیث می گوید : مراد آن است که گناه ، همواره بر قلب تأثیر نهاده ، حلاوت و صفای آن را زایل می کند تا این که آن رویش را که به سوی حق و آخرت است ، به سوی باطل و دنیا مایل گرداند.
بنابراین ، حقیقت توبه ، عبارت است از بریدن نفس از تعلّق به مادّه و نفی علاقه و گرایش به عالم اجسام ؛
به طوری که این عمل برایش ملکه گردد، و به سرای تطهیر و همراهی با قدّسیان وصول یابد و بدین سان ، ورطه حجاب و بعد، به سبب التفات به معقولات و تعلّق به مجرّدات ، به کنار رود ؛ چه دوری از یکی از این دو روی ، نزدیکی به روی دیگر است ، و از این رو، حضرت (رسول)صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: دنیا و آخرت چون دو کفه ترازویند که هر کدام سنگینی یابد، دیگری سبک شود.
و کسی از اهل حکمت گفته است : آنها چون دو هوویند که انس ‍ یافتن با هر کدام ، موجب بیزاری از دیگری است ! و بالجمله ، امور دنیوی و تعلّق بدان ، موجب حِرمان و مانع از تعلّق به امور اخروی است و به قدری که از هر یک دوری حاصل شود، دیگری نزدیک گردد و حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم از این جمله تعبیر فرمود که : دنیا رأس هر گناهی است .

برگرفته از پایگاه : zolfonun.blogfa.com
حقیقت صلوات

صلوات بر محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله ، فعلی از افعال ما است و علم و عمل هر دو جوهرند که گوهر انسان را می سازند و عین حقیقت و ذات انسان می شوند . و انسان کامل مبرّای از امکان استعدادی است که در کمال به فعلیت رسیده است هر چند عبد شکور است.
پس بدان که صلوات عائد خود ما می شود که از نقص به کمال و از قوّه به فعلیت می رویم نه عائد آن که خود عاری از قوّه است .

هزار و یک نکته ـ علاّمه حسن زاده آملی حفظه الله


اولین دیدگاه را شما بگذارید نکته های اخلاقی1 ،

 گامها و...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ